L'IEA forma 641 alumnes al llarg d'una trentena de sessions presencials a les escoles
S'ha treballat sobre com afecten els estereotipis, els perjudicis i els rumors entre els companys d'un centre educatiu
Andorra la VellaDes del mes d'octubre passat i fins a aquest gener, l'Aula de l'Institut d'Estudis Andorrans (IEA) ha dut a terme una trentena de sessions presencials sobre convivència a les escoles. En concret, han rebut la formació 641 alumnes de tots els centres educatius i sistemes del país. Tot i això, a conseqüència de la pandèmia, l'IEA ha hagut d'anul·lar fins a sis sessions programades inicialment.
En aquest sentit, la xerrada 'Com ens afecten els estereotips, els prejudicis i els rumors?', ha buscat treballar amb els alumnes sobre què són i què signifiquen els mots que donen títol al taller. Durant la sessió participativa, s'han visualitzat imatges de persones mitjançant treballs amb grup, amb la finalitat que els escolars expressin els seus pensaments i impressions.
A més, en tots els grups d'una mateixa classe s'ha creat un petit mural en què cada escolar podia expressar el que els altres companys poden conèixer d'ella o ell, sense que això hagi de comportar perjudicis, i poder anar treballant així per una millor convivència i tolerància amb els companys.
El taller ha anat dirigit als alumnes d'entre 12 i 13 anys de primer curs de segona ensenyança. Les formacions s'emmarquen en el pla de prevenció de l'assetjament escolar (2019-2022), que busca reduir els casos d'assetjament escolar, reforçar la convivència als centres educatius i donar eines als alumnes davant de situacions d'aquest tipus.
Participació amb Escola Verda
D'altra banda, durant el curs 2020-21, l'Aula de l'IEA ha estat convidada a participar en dues reunions organitzades des d'Andorra Sostenible i l'àrea de Formació, Recursos pedagògics i Innovació del ministeri d'Educació i Ensenyament Superior, amb les escoles membres d'Escola Verda de tot el país.
En la darrera reunió del mes de gener, l'Aula ha presentat l'avenç del projecte 'Phénoclim' a nivell del Pirineu i, concretament, a Andorra. S'han destacat les novetats que es treballen des de la Xarxa Educació Pirineus Vius, una xarxa d'entitats d'educació ambiental que dinamitza el projecte i en promou el seu coneixement i difusió, per tot el territori pirinenc, de la qual l'IEA en forma part.
L'IEA ha col·laborat amb l'aportació de materials pedagògics i pòsters divulgatius (disponibles aviat per a escoles i els participants del projecte), amb la pàgina web de 'Phénoclim' als Pirineus, que està en procés de renovació i actualització, i amb observacions a Andorra mitjançant escoles, particulars i centres d'investigació.