La meteorologia i els errors tècnics provoquen la majoria d’incidències als vols d’Andorra-la Seu

L'executiu indica que, a causa de les incidències, els passatgers afectats "han tingut dret a les compensacions previstes"

Avió d'Air Nostrum.
ANA
04/03/2025
3 min

Andorra la VellaL'aeroport Andorra-la Seu d'Urgell ha cancel·lat durant el 2024 un total de deu vols a causa, principalment, de fallades tècniques en l'avió programat i per meteorologia adversa. Segons es desprèn de la resposta escrita que el secretari d'Estat de Transició, Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha adreçat al conseller general socialdemòcrata, Pere Baró, la cancel·lació de vols ha afectat 242 passatgers dels 11.599 que s'han transportat durant tot l'any a Madrid i Palma.

L'executiu indica que, a causa de les incidències, els passatgers afectats "han tingut dret a les compensacions previstes en el Reglament Europeu 261/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de l'11 de febrer del 2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard dels vols, que no només preveu la reubicació en altres vols, sinó també el rescabalament de les despeses derivades de l'anul·lació i una indemnització". A més, Forné assegura que "tots aquests costos no es repercuteixen en el contracte amb la companyia -Air Nostrum- i van a càrrec de l'operador".

Pel que fa a la resta d'operacions, la companyia ha registrat 291 vols sense incidències, i un vol amb una aturada tècnica a Lleida en la ruta fins a Palma, la qual cosa va acabar representant un retard en l'arribada prevista de 30 minuts. En aquest sentit, Forné informa que s'han desviat un total de setze vols, vuit amb origen-destí Madrid i els altres vuit amb origen-destí Palma. Pel que fa als motius, quatre vols han estat desviats per neu a la pista; altres quatre per tempestes extremes que han compromès la seguretat de l'operació; dos per manca de visibilitat; i els quatre restants per ràfegues de vent en cisallament que han compromès la seguretat de l'operació.

Quant a les conseqüències econòmiques que han representat aquestes incidències, des de la secretaria d'Estat de Transició, Energètica, Transports i Mobilitat s'explica que "la subvenció a la companyia aèria preveu que la compensació de pèrdues operatives es faci proporcionalment als vols efectivament operats, tenint en compte que el contracte permet que un màxim del 5% de les operacions es facin amb una aeronau amb prestacions no conformes a l'aeroport d'Andorra-la Seu". Així doncs, "en aquests casos en què l'aeronau hagi de volar a un altre aeroport el vol computarà com a desviament i no com a cancel·lació". D'aquesta manera, quant a la despesa del Govern, "aquest import s'ajustarà als vols efectuats en el tancament de la subvenció del 2024". Pel que fa a vols amb aeronaus d'altres tipologies, Forné indica que "no s'ha superat el percentatge fixat pel contracte".

Al llarg de la resposta, el secretari d'Estat assenyala que el Govern "reconeix la seva preocupació per l'impacte que les cancel·lacions de vols poden tenir sobre la connectivitat del país, així com sobre els sectors econòmics i socials vinculats a aquestes operacions". En aquest sentit, el Govern "reitera la seva voluntat de defensar els interessos dels ciutadans, visitants i empreses que confien en aquestes rutes aèries per garantir la connectivitat". Amb aquest objectiu, afegeix, l'executiu "ha intensificat el diàleg amb la companyia Air Nostrum" i ha afegit "clàusules contractuals per prioritzar la utilització d'aeronaus i aeroports alternatius que beneficiïn el passatger, i va remarcar tots aquests aspectes en la renovació del contracte l'estiu passat".

Cal recordar que el contracte entre el Govern i Air Nostrum es renova anualment, per la qual cosa, "si considerem que el servei no és l'adequat i deixa de suposar un avantatge per als ciutadans d'Andorra i els nostres visitants, el Govern pot considerar no renovar-lo". Al mateix temps, diuen, "si es tractés d'incompliments recurrents, es pot rescindir unilateralment el contracte".

Tot i això, i en resposta a les preguntes formulades per Baró, el Govern no té previst ara com ara prendre mesures més dràstiques i se centra en seguir "amb molta atenció la situació generada per les cancel·lacions", prioritzant "trobar solucions que garanteixin la continuïtat i la qualitat dels serveis subvencions de l'aeroport d'Andorra-la Seu amb Madrid i Palma". En aquest sentit, afirmen que "les estadístiques del 2024 han millorat considerablement en relació amb les del 2023, no només pel que fa al que no és controlable, com pot ser la meteorologia, sinó també en les disrupcions per raons tècniques, tant en valor absolut com percentual, tenint en compte que les operacions han augmentat un 50% i les disrupcions per 'Aircraft on ground' (AOG) han passat del 8,5% a 2,5%".

Simultàniament, conclou Forné, s'està seguint estretament el procediment d'autorització de la utilització de les maniobres en horari nocturn. "És una qüestió especialment tècnica, però aquí convé incidir en el fet que un cop l'aeroport tingui aprovat l'abalisament, els operadors que el vulguin fer servir necessitaran una autorització per fer-ho", afirma. En aquest cas, això depèn de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) de l'Estat espanyol, que és qui autoritza l'aeroport en primera instància, i en segona l'operador, "i el procés no és el mateix per a operadors d'avions petits que per a aeronaus mitjanes i de transport públic com les que té Air Nostrum".

stats