El programa de detecció precoç del càncer de còlon identifica 29 casos en la seva primera ronda

Aquest programa es va engegar fa dos anys, justament, davant la importància de fomentar la detecció en els primers estadis de la malaltia

SAAS
ARA Andorra
31/03/2025
4 min

Andorra la VellaAmb motiu del Dia mundial contra el càncer de còlon, el ministeri de Salut ha presentat les dades de la primera ronda (2023-2024) de funcionament del programa de detecció precoç del càncer de còlon i recte, pel qual ha permès detectar aquesta malaltia a 29 persones.

Aquest programa es va engegar fa dos anys, justament, davant la importància de fomentar la detecció en els primers estadis de la malaltia, ja que això permet als pacients que la pateixen tenir més possibilitats de curació. El programa està adreçat a totes les persones residents al Principat d’entre 50 i 74 anys de risc mitjà, és a dir, aquelles que no tenen antecedents personals ni familiars de càncer de còlon i recte i que tenen l’edat com a únic factor de risc.

"Estem detectant els que esperàvem", ha explicat la tècnica en salut pública del ministeri de Salut, Mònica Malet. Entre les persones que se’ls hi ha trobat, la majoria d’aquestes estan en una franja entre els 60 i 64 anys tant en homes com en dones.

"Hem pogut retirar els càncers i també s’han pogut treure pòlips, que podien evolucionar cap a càncers i això és molt important", ha afirmat Malet, que ha agregat: "L’objectiu del programa és aquest, detectar càncers i els polits perquè no evolucionin".

Entrant al detall de les dades, durant els dos primers anys del programa han participat 8.014 persones, la qual cosa suposa el 26,3% sobre el total de persones convidades a participar-hi (30.477). Entre les persones participants, 4.317 han estat dones, mentre que els homes han estat 3.697.

"Valorem positivament la xifra, ens hauria agradat que la participació fos més alta, però en el programa del càncer de mama la primera ronda també va ser baixeta", comenta l’experta en salut.

La baixa participació segurament és fruit del poc coneixement de la població perquè el programa és molt prematur encara, tot just és la primera vegada que s’ha posat en marxa. "Ara el programa del càncer de mama estem a un 50% de participació i el del còlon ens agradaria arribar al 45%", indica Malet. Per aquest motiu aviat es llançarà una campanya de divulgació perquè més ciutadans s’engresquin a fer-se les proves. De fet, des del Ministeri ja han començat a enviar cartes als habitants d’algunes de les parròquies per fer els cribratges de cara aquesta segona edició del programa. "Que la gent participi perquè si no, no els podem detectar", anima Malet.

De les persones participants, 441 han tingut un resultat positiu en la prova de sang oculta en femta, de les quals 256 han estat homes i 185 dones. Entre les persones amb resultat positiu, s’ha fet la prova diagnòstica (una colonoscòpia) a 394. A les que no se’ls ha fet la prova diagnòstica és perquè, després de fer l’entrevista, s’ha considerat que no estava indicada en 43 casos i en quatre casos no s’ha realitzat per negativa de la persona.

A partir d’aquestes 394 colonoscòpies, s’ha detectat càncer a 29 persones, a les quals se les ha derivat per al seu tractament, d’aquestes, 19 han estat a homes (65,5%) i 10 (34,5%) a dones. La taxa de detecció total és de 3,62 càncers per cada mil persones que s’han fet la prova de sang oculta en femta. En canvi, per sexes la taxa de detecció en homes és de 5,14 per cada mil homes participants i en dones de 2,32 per cada mil dones participants. Aquestes dades s’alineen amb els estàndards de detecció en l’àmbit europeu. "En l'àmbit europeu els homes participen menys i també els en surten més", ha detallat Malet.

La resta de persones que s’han realitzat la colonoscòpia i que no se’ls ha detectat càncer queden distribuïdes de la següent manera: 202 persones se les ha derivat a fer un seguiment específic fora del programa de cribratge, en detectar-los lesions durant la prova; a 152 persones no se’ls ha trobat cap lesió que requereixi seguiment i se les ha convidat de nou a participar en el programa en deu anys, a través de la prova de detecció de sang oculta en femta; i onze persones encara estan finalitzant els estudis pertinents.

El motiu pel qual es convida a tornar a participar en el programa el cap de deu anys és perquè aquest tipus de càncer és "d’evolució lenta", menciona Malet. De totes maneres, si abans s’experimenten canvis de símptomes "no cal esperar deu anys", avisa l’especialista.

La tècnica en salut pública recomana evitar el sedentarisme, el sobrepès excessiu, evitar el consum de productes ultraprocessat o els fregits industrials per intentar prevenir el càncer.

Com funciona el programa?

El ministeri de Salut convida la població diana a participar en el programa mitjançant una carta personalitzada. Amb la carta rebuda, cal anar al centre d’atenció primària (CAP) a recollir el tub per fer la prova. Un cop recollida la mostra de femta, segons el que indiquen les instruccions del tub, cal posar la data de recollida de la mostra al tub i portar-lo al CAP al més aviat possible, sempre abans de tres dies –mentre no es porti el tub al CAP, caldrà guardar-lo a la nevera. Quan s’entrega la mostra, el CAP fa arribar el tub al laboratori, que l’analitza.

En cas de resultat negatiu, la prova es troba dins la normalitat i tornarà a ser convidada a fer la prova al cap de dos anys. Si no hi ha resultat, significa que no s’ha pogut fer correctament l’anàlisi del tub i és necessari repetir la prova. I, en cas de positiu, s’informa la persona per telèfon des de la unitat de cribratge del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) i se li dona hora per valorar i planificar la colonoscòpia, si escau, la qual es realitzarà a la unitat de cribratge del SAAS.

Si a la colonoscòpia no es detecta cap pòlip ni càncer, es recomana continuar amb el programa de detecció precoç i la prova de detecció de sang oculta en femta deu anys després. En canvi, si s’hi detecta un càncer, es deriva la persona al circuit assistencial pertinent.

Els resultats de totes les proves, tant la de sang en femta, com la de la colonoscòpia es registren a la història clínica. Per a més informació, el programa ofereix un telèfon d’atenció directa de dilluns a divendres de 10 a 13 hores, excepte festius, telèfon 867 785, i una adreça electrònica, programacolon@govern.ad.

stats