Treballs per a implementar una línia de bus que connecti Canillo i Escaldes

El secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat David Forné ha titllat la implementació de "molt probable"

David Forné a la roda de premsa d'avui
M. P. (ANA)
27/02/2025
3 min

Andorra la VellaAndorra i Catalunya coneixeran de cara a la tardor si finalment Europa accepta la candidatura conjunta que els dos territoris han impulsat per a l’estudi de viabilitat de la interconnexió en tramvia entre el Principat i la Seu d’Urgell. Així ho ha assegurat aquest dijous el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, després que s’hagi fet públic l’anunci de presentació d’aquest projecte de cooperació transfronterera. Segons Forné, la candidatura té “bastantes opcions” perquè sigui validada tenint en compte que és la primera vegada que Andorra “lidera un projecte d’aquestes característiques a nivell de fons europeus” i que la Generalitat “està molt alineada amb aquesta forma que hem presentat de millora de transport entre Andorra i la Seu d’Urgell”.

El secretari d’Estat ha posat en relleu que el cost global de l’estudi de viabilitat s’enfila fins als 700.000 euros, malgrat que el Principat, en no formar part d’Europa, no tindrà accés. Tot i això, si finalment rep el vistiplau, la Generalitat rebria una subvenció de 300.000 euros que s’emprarien per fer els estudis de viabilitat i traçat del tramvia des de la frontera del riu Runer fins a la capital de l’Alt Urgell. En aquest sentit, ha manifestat que Andorra utilitzaria els estudis de transport segregat que ja ha posat en marxa a nivell nacional i que ja han estat sufragats pel Govern. “Estem molt satisfets que la Generalitat ens hagi ‘comprat’ aquesta idea que tenim de millora de mobilitat”, ha dit.

Forné també ha destacat que la candidatura es va presentar aquest 17 de febrer i que, un cop es rebi una resposta de cara a la tardor, “tindrem un parell d’anys per acabar els estudis de viabilitat”. D’aquesta manera, el treball que es farà durant aquest any serà el d’acabar de tancar els recorreguts i, de cara al 2026, elaborar el pla sectorial. En aquest sentit, no ha avançat si alguna fase constructiva podrà veure la llum abans de finalitzar aquesta legislatura tenint en compte que el mandat del cap de Govern, Xavier Espot, acaba el 2027. El que ja s’ha definit conjuntament amb els comuns implicats és un “recorregut inicial” que es presentarà de manera oficial una vegada estigui tancat totalment.

En tot cas, el secretari d’Estat s’ha felicitat que Andorra lideri un projecte Poctefa de manera conjunta amb Catalunya per permetre millorar la mobilitat entre els dos territoris i contribuir així a la descongestió del trànsit a les fronteres del país, especialment en hores punta i durant els dies festius. El projecte, doncs, “ens permetria fer una nova porta d’entrada al país” que se sumaria als accessos per carretera en ambdues fronteres. Pel que fa al cost global del tramvia, Forné ha recordat que “són obres a molt llarg termini i que potser s’amortitzen a 50 anys” però que, alhora, són projectes necessaris “que millorarien la qualitat de vida dels residents i dels nostres visitants”.

A la vegada, ha manifestat que si finalment la candidatura no és fructífera, el Govern no renuncia a la implementació del tramvia en territori nacional fins a Sant Julià de Lòria. També s’ha mostrat convençut que la Generalitat podria continuar interessada a allargar la línia fins a la Seu si finalment tampoc rep la subvenció europea, si més no en posar en marxa els estudis de viabilitat.

D’altra banda, Forné també s’ha referit a la demanda d’implementar una línia directa entre Canillo i Andorra la Vella, la qual “és molt probable” que es posi en pràctica mitjançant un paquet de mesures que tindrà com a objectiu una nova millora substancial de la mobilitat dins del país.

stats