Protecció de Dades gestiona un 152% més de notificacions de violació de seguretat l'any 2024

Pel 2025, l’APDA es fixa com a prioritat consolidar una agència més proactiva i accessible, capaç d’incidir en la protecció dels drets de la ciutadania

Punjabi treballant al seu despatx de l'APDA.
ARA Andorra
31/03/2025
2 min

Andorra la VellaL'Agència Andorrana de Protecció de Dades (APDA) va gestionar un total de 63 notificacions de violació de la seguretat l'any 2024. Més del doble que l’any anterior, quan en van haver-hi 25. Així mateix, es van registrar un total de 21 reclamacions, la xifra més alta des que es va posar en funcionament l'Agència el 2005. No obstant això, només es van poder obrir dos expedients d’ofici per manca de recursos, una reducció considerable respecte als 11 del 2023. Aquesta tendència, segons la cap de l’APDA, Resma Punjabi, "posa en evidència la necessitat d’enfortir els mecanismes de resposta i prevenció en el futur" i ha obligat a l’autoritat a impulsar accions per anticipar riscos i millorar la cultura de protecció de dades.

Així es desprèn de la Memòria Anual 2024 de l’APDA, que ja està disponible al web, i que mostra les principals activitats realitzades, les dades estadístiques més rellevants i les problemàtiques detectades durant el curs. En aquest sentit, la cap de l’APDA destaca l’augment d’incompliments normatius i vulneracions del dret a la privacitat, especialment per l’ús creixent de tecnologies emergents com la intel·ligència artificial i les dades biomètriques, sovint sense les garanties legals requerides. La memòria també posa de manifest l’impacte de les retallades pressupostàries i com la manca de personal inspector i la pèrdua d’autonomia operativa dificulta un exercici eficaç de les funcions.

Amb tot, durant el 2024, l’APDA va publicar diverses guies sectorials, campanyes de sensibilització i va participar activament en fòrums internacionals per abordar els reptes globals en privacitat i protecció de dades. També es van identificar tendències i riscos emergents, i es van formular recomanacions pràctiques per reforçar la responsabilitat de les entitats i la seguretat de la informació.

Pel 2025, l’APDA es fixa com a prioritat consolidar una agència més proactiva i accessible, capaç d’incidir en la protecció dels drets de la ciutadania davant un entorn digital cada cop més complex. Per assolir-ho, la cap de l’Agència recorda que "és essencial garantir recursos suficients i reforçar la independència operativa, tal com exigeixen els estàndards internacionals".

stats